Gamer szubkultúra Budapesten

Gamer szubkultúra Budapesten

Rendben, hogy játszik, de ezzel pénzt is keres?

2019. május 01. - gamerkultúra

Gamer versenyek

Van létjogosultsága?

Ha meghalljuk azt, hogy gamerek versenyeznek, bármilyen játékban, akkor egyből az a kép jelenik meg a legtöbb ember fejében, hogy ez mekkora marhaság. Ilyeneket mondanak: „Egész nap én is tudnék a gép előtt ülni”, vagy „Ez nem is sport, mert nem mozognak”. Mégis ha ezen túltesszük magunkat, akkor szemünk előtt megjelenik egy több milliárd dolláros piac és versenyek tucatjaival találjuk szembe magunkat a világ legtöbb részén. Amerikában, Dél-Koreában, ahonnét az egész ipar hatalmas lendületet vett, már közel az első versengő módot magába foglaló játékok óta folyamatosan vannak versenyek. Mostanában pedig ha játszani akarunk és nem csak tét nélkül a barátainkkal, akkor napi szinten indulnak kisebb és nagyobb versenyek internetes portálokon keresztül. A legújabb ötlet, legalább is ilyenre még nem találtam példát, amit az Epic Games kiadó vezetett be a Fortnite játékában. A lényege az volt röviden, hogy bárki, aki játszott otthon online a többi ember ellen a világban, annak a személynek esélye volt, hogy a játékon belül lévő elődöntőn eljuthasson egy élőben rendezett nagy versenyre. Már itt is pénzjutalmat osztottak a legjobb 50-nek. Az élő versenyre még nem került sor így nem tudjuk milyen sikere lesz ennek az ötletnek, viszont nagyon érdekes, hogy mi fog így történni, hogy a nagy esport csapatok nem jutnak be mondhatni „automatikusan” az ilyen versenyekre, mint ahogy eddig működött. A következő részben bemutatom a legnagyobb ilyen versenyeket, hogy lássuk azért nem csak kockákról van szó, akik egész nap a gép előtt ülnek, hanem küzdenek sokszor nem kevés pénzért és elismerésért egyben.

Mivel nincs idő minden versenyt bemutatni, ami egy játék körül épül, így csak a legnagyobb versenyeit írom le az adott játéknak. A sorrendet a nézettségi számok alapján írom le, hogy melyik esport esemény vonzotta a legtöbb nézőt a 2018-as évben.

  1. League of Legends

A tavalyi év egyértelmű nyertese a League of Legends nevű játék lett, ami minden nézettségi szám rekordot megdöntött az előző évben. A játéknak az évenként megrendezendő világbajnokság a legnagyobb eseménye, aminek a tavalyi döntőjét egyesek szerint több mint 250 millióan néztek egyszerre. Ezek a számok eléggé csalhatnak a kínai nézők miatt, amit nem tudnak pontosan, hogy mennyi, de a hivatalos adatok szerint 106 millió ember nézte a világbajnokság döntőjét (a kínai nézők nélkül) az interneten keresztül és 15-20 ezer ember nézte élőben a helyszínen (Dél-Koreában). Viszonyításképpen a tavalyi évben 3 futballmérkőzést néztek meg 14 ezernél többen idehaza. A versenyt megnyerő kínai Invictus Gaming csapata 2,4 millió dollárral gazdagabban tért haza. Összeségében pedig 6,5 millió dollárt osztottak ki az induló csapatok között. Itt fontos megjegyezni, hogy milyen módon jut ki egy csapat erre a döntőre. A világ minden tájáról érkeznek ide a csapatok. Összesen 7 kisebb versenysorozat van a világkülönböző tájain és innét van esélye bizonyos helyezést elért csapatoknak, hogy kijussanak a bajnokságra. A csapatok száma, akik kijutnak számítanak a régió nagyságától és erejétől is, így Dél-Koreából 3 csapat jut be, míg Ausztráliából csak 1. Ezután a csapatok egy szokásos versenyrendszeren keresztül méretik meg magukat.

  1. DOTA 2

A DOTA 2 legnagyobb eseménye ugyanúgy a világbajnokság, amit ők The International-nek hívnak. Itt vesznek részt a legnagyobb csapatok a világ körül. Itt nincs olyan meghatározott rend, mint a League of Legends-ben, itt minden csapatnak esélye van kijutást szerezni a különböző világ körül megrendezett versenyeken. Ezen kívül van nyertes rész és vesztes rész is, ahonnét a vesztesek közül, akik a verseny korai szakaszában esnének ki újra megküzdenek egymással és onnét visszajuthatnak, akár a döntőig is, a tavalyi évben egy ilyen csapat nyerte meg a bajnokságot. A tavalyi év volt az első, hogy a DOTA nézettségét legyőzte a League Of Legends. Hivatalos adatok szerint 45-50 millióan nézték a verseny döntőjét, ami így is rekorder lett, viszont utána ledöntötték a csúcsról. A verseny legérdekesebb része, hogy a verseny díjazásának csak az alapját adja meg a szervező a többit pedig a rajongók teszik hozzá. A játékon belül tudnak venni egy úgynevezett kapszulát, amibe különböző játékon belül felhasználható ajándékok vannak benne, és az ezekből befolyt összeg 80%-a a verseny összdíjazásához teszik hozzá. Ezért az elmúlt 5 évben nem volt olyan verseny, ami megelőzte volna a pénz nyereményben a versenyt és az elmúlt 5 év Invational-je tartja az első 5 helyezést az összegben. A tavalyi évben ez 25,5 milló dollár volt, amiből az első csapat. 11,2 millió dollárt vitt haza, ők pedig az OG Gaming nevű csapat volt.

  1. Counter Strike: Global Offensive (Röviden: CS:GO)

A CS:GO-nak a verseny rendszere teljesen eltér az előző két játéktól. Itt vannak versenyek az évközben, aminek nincsenek nagy jelentőségeik és nagyjából bárki indulhat rajtuk. Ezután vannak a minorok, amiken a meghívott vagy az ide bejutó csapatok vesznek részt. Erről a legjobb 8 csapat úgynevezett Legenda státuszba kerül, a következő 8 helyezett csapat pedig kihívó lesz. Ez a 16 csapat fog utána megküzdeni a legjobb címért egy másik versenyen az úgynevezett Major-on. A major-ok rendelkeznek a legnagyobb nyeremény összeggel és néző számokkal. Itt egy kicsit csalhatnak a számok, mivel ha nézünk egy versenyt, akkor van esélyünk a játékunkba nyerni dobozokat, amiket kitudunk nyitni vagy eltudunk adni, így sokan csak ezek miatt nézik. A tavalyi legnagyobb ilyen döntőt 43 millió ember követte figyelemmel. Meglepő módon az itteni összdíjazás csak 1 millió dollár volt, viszont az ilyen major-ból egy évben 2 vagy 4 van és sokkal több pénzdíjas verseny van mint az előző kettő játékból.

A kihívók

A tavalyi év hatalmas sikere a Fortnite az idei évre azt ígérte, hogy minden rekordot meg fog dönteni és ezért mindent megtesznek és egy 100 millió dolláros alapot ajánlottak fel az összes 2019-es versenyre. A többi játéknál néha van egy-egy nagyobb nézettségű vagy összdíjazású verseny viszont sokkal ritkábbak, mint az előző 3 játék versenyei.

Attól függetlenül, hogy mi személy szerint szeretjük-e az esportokat vagy utáljuk őket, mondván nem is sportok, nem mehetünk el mellette anélkül, hogy egy pillanatra megállnánk és megnéznék a számokat. Mekkora összegeket és néző számokat mozgatnak meg ezek az események. Sok verseny nézői között pedig nincs átmenet és csak egy bizonyos játék versenyeit nézi, vagy pedig később nézi meg, mivel a saját időzónájában az éjszaka közepén van a verseny. Nehéz megmondani, hogy a világon hány embert érdekel az esport, egy viszont biztos, hogy a népszerűsége hatalmas és egyelőre felfelé ível nagyon komoly mértékben, így véleményem szerint nem lehet csak azt mondani rá, hogy játék.


K.D

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerszubkulturabudapesten.blog.hu/api/trackback/id/tr9714797832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása