Gamer szubkultúra Budapesten

Gamer szubkultúra Budapesten

Szervezői szemszög: Interjúk a Coca-Cola Esport Center megnyitójáról

2019. május 13. - gamerkultúra

Videojáték kommentátor, 30 éves férfi


Milyen céllal jársz gamer eseményekre?

Azért szoktam kijárni, mert ismerek kb. mindenkit. Az e-sportban már jó pár éve
tevékenykedem, úgyhogy igazából azért, hogy lássak ismerős arcokat. Semmi extra.


Akkor te gyakran részt szoktál venni ilyen jellegű eseményeken?

Ahha, szinte mindig. Nincs túl sok belőle idehaza, de ha van, akkor elmegyek és
megnézem.


Hogyan kerültél ebbe az egész videojátékos közegbe?

Én már lassan 4 éve kommentátorként tevékenykedem, úgyhogy hozzám közel áll ez a dolog.
Anno a Blizzardal dolgoztam együtt, több, mint egy évig, most a gamer.hu-val szoktam még,
úgyhogy én ilyen helybéli vagyok.


Akkor te ezt hivatásszerűen űzöd?

Így van, persze. Szokott lenni lehetőség, hogy alkalmi munkaként bizonyos közvetítésekért
cserébe egy adott pénzösszeggel díjaznak a nagyobb cégek.


Mennyire tartod fontosnak az offline közeget a videojátékos szubkultban?

Hát szerintem kell, bár sokan nem szeretnek eljönni meg idegenkednek tőle, mert ez egy ilyen
visszahúzódó közösség. De reméljük, hogy ez majd változik.

 

És mennyire fontos, hogy „hivatásos gamerek” is megjelenjenek és velük találkozhassanak a
rajongók?

Pont ez a lényege ennek, hiszen ők viszik a közösséget a hátukon és ők tudják valamilyen
szinten edukálni meg irányítani a kisebb gyerekek agyi működését.


Vannak olyan elemei a szubkultnak, amik szükségesek ahhoz, hogy hiteles maradjon valaki?
Nem, nincs. Itt teljesen szabad a dolog, szerintem nincsenek ilyen külső jegyek, amiket
követni kell. Látod, itt is vannak emberek ingben, melegítőben, bozontos vagy belőtt hajjal.
Teljesen egyénre van szabva, hogy ki, hogyan jelenik meg.

Lazul a csak férfiak a gamerek arány/sztereotípia?
Hát lazulgat azért. Vannak lányok is, el sem mernéd képzelni, hogy milyen sok. Ide
alapvetően több srác jön el, de mondjuk ha elmész egy Mangakonra, ami ilyen
anime beöltözős jellegű, ott rengeteg lány van, sőt, ők vannak többségben.

Mennyire fontos része a gamer szubkultnak a cosplayes, beöltözős téma?
A gamerekhez...hát, annyira nincs közük. Annyi, hogy a cosplayesek a játékokból öltözgetnek
be, de kb. ennyi a kapocs a kettő között. Elkülöníthető a kettő.


 

Az esemény hostja, 29 éves férfi

Hogyan kerültél bele ebbe a világba, hogyan lettél műsorvezető?
Én a Gamestar magazinnál dolgozom újságíróként immár hat éve. Nem ezt terveztem
karriernek, de programozónak tanultam az egyetemen és volt egy gyakornoki pályázata a
Gamestarnak, amire jelentkeztem. Bekerültem gyakornokként, szép lassan felküzdöttem magam
a ranglétrán és azóta benne vagyok a hazai gameingben, úgyhogy ilyen rendezvényeken
általában vagy műsorvezetőként; vagy valamilyen meghívott videósként (streamerként) részt
szoktam venni..

Mi az a varázsa ezeknek az eseményeknek, ami miatt eljönnek az emberek?
Én úgy gondolom, hogy ez egy csomó olyan tök jó lehetőséget tartogat, amit nem kapnál meg
feltétlenül a hétköznapi életben. Egyrészt találkozhatsz a kedvenc videósaiddal, főleg az ilyen
ingyenes megnyitóknak tök jó része ez. Kipróbálhatsz játékokat megjelenés előtt vagy a
megjelenés napján, mint pl. itt most a Sekirot. Meg el lehet vinni egy csomó ajándékot meg
lootot, ami jó érzéssel tölti el az embert még így idősebb korban is.

Van a gamer szubkultnak egy kiöregedési ideje vagy kortalan a dolog?
Én nem gondolom, hogy lenne. Kicsit máshogy látják az idősebbek már a gaminget, mint a
fiatalok, de ez annak is köszönhető, hogy amikor mi fiatalok voltunk - én most vagyok 29 - más
volt a gaming. De nem gondolom, hogy lenne. Nekem kicsit fáj, amikor a moral high horse-
ról beszélnek az idősebb gamerek és nevetünk a kicsiken, vagy azt mondjuk, hogy miért kell
őket beengedni a rendezvényekre, kitúrnak minket, stb. Közben meg mi is ugyanilyenek voltunk 12
évesen. Én nem gondolom, hogy kell, hogy legyen ennek kiöregedési ideje, szeretném azt
hinni, hogy még 60 évesen is le fogok tudni ülni couch coufozni a haverjaimmal.
Nyilván nem feltétlenül fogok az első sorban csápolni a League of Legends e-sport versenyen,
de úgy gondolom, hogy akit ez most be tud rántani, annál a gaming ott tud maradni az
életében, akkor is, ha mondjuk családot alapít. Nyilván nem lesz annyi ideje, hogy mondjuk
hardcore radeljen a WOW-ban, de azért bele lehet sűríteni a hétköznapokba.

Sok emberben él a 16 éves fiúk a gamerek sztereotípia. Van ennek bármennyi alapja?
Én úgy gondolom, hogy még mindig ez a legerőteljesebb része a szubkultnak, de egy csomó
nemzetközi felmérés rávilágított arra, hogy ha még nem is 50-50, de nagyon durván jön fel a
lányok aránya a gaminben. Ez nyilván attól is függ, hogy kit nevezünk gamernek, vannak
akik, azt mondják, hogy a mobile gaming nem gaming és csak a PC és a hardcore számít, de
szerintem nem kell ennek ilyen kizárólagosnak lennie. Folyamatosan idősödik ez a gamer
generáció, sokan fiatalon belecsöppenek, ugyanakkor meg mondjuk 10 évvel ezelőtt még a 30
évesek nem voltak feltűnő gamerek, de 10 évvel ezelőtt, akik 20 évesek voltak és már
gamerek, azok most, 30 évesen még mindig gamerek. Úgyhogy ilyen szempontból
szerintem mindkét irányba tágul a skála. Egyre fiatalabban belecsöppennek; és egyre
idősebben beleragadnak.

Te tudnál olyan pontot mondani, ami behúzott a gamer világba?
Én egy nagyon visszahúzódó gyerek voltam és éppen emiatt a játékokban találtam meg azt a
szórakozási formát, amit mondjuk nem feltétlen találtam volna meg a hétköznapokban a gaming vagy barátok nélkül. Nálam az egész megfordult az átlagoshoz képest, mert a gamingen keresztül ismertem meg egy csomó olyan embert, akikkel évekig játszottunk együtt úgy, hogy 200 km-ekre
laktunk egymástól, és aztán 3 év után találkoztunk először személyesen. Ez volt 15 éve és
azóta is tök jó személyes kapcsolatot ápolunk. Szóval én elzárkózni akartam a világtól, de
pont a gaming volt, ami kinyitotta számomra egy kicsit ezt az egész dolgot. Úgyhogy ez az,
ami engem teljesen behúzott.

Vannak olyan külső, belső elemei a szubkultnak, amiktől „real arc”/hiteles lesz valaki a
közegben?
Én nem gondolom, hogy nagyon sztereotipizálni kellene ezt az egészet, szerintem aki annak érzi magát, az legyen akkor gamer és ne mondjuk azt, hogy csak akkor vagy,
ha már lekopott a w a billentyűzetedről; vagy ha már törtél el egeret vagy diamond Ligás vagy
a LOL-ban és napi minimum 5 órát játszol. Nem kell ezt ilyen szigorú keretek közé zárni. Aki
szeretné, az bátran vallja magát gamernek. Ez is egy szórakozásiforma, nyilván túlzásba lehet
vinni ugyanúgy, mint bármi mást, de én látom azt is, hogy rengeteg előnye van, amikkel sokat
fejlődhet az ember.

Érdekes, hogy nincsenek ilyen kiemelt elemek, mint a Punknál mondjuk a haj vagy az
acélbetétes, stb.
Én úgy gondolom, hogy vannak, akik azt vallják, hogy csak az a true gamer, aki anno játszott
Nash-en vagy végigjátszotta az összes Biober RPG-t vagy nem tudom. Persze lehet, hogy
kevesebb lesz egy ember amiatt, ha kihagy dolgokat, de nem negatív értelemben lesz az. Ez
kicsit olyan, mint amikor valakit megkérdezel, hogy olvasott-e egy jó könyvet és azt mondja
hogy nem. Mondhatod neki azt, hogy mekkora egy szar arc vagy, mert az tök alapmű, vagy
mondhatod azt, hogy milyen jó neked, mert van még egy nagyon jó könyv, ami vár rád a
jövőben és elolvashatod. Szerintem fontos, hogy azok, akik nagyon benne vannak inklúzívek legyenek, és úgy kommunikáljanak, hogy inkább befelé húzzák az embereket, minthogy kifelé tolják.

Az ilyen események szerinted mennyire fontosak a behúzásban? Ide már csak a hardcoreabb
arcok jönnek el vagy azok is, akik ismerkednek az egész témával?
Én úgy gondolom, hogy ez pl. pont egy olyan rendezvény, aminek az e-sport népszerűsítése a
célja és az e-sport egy olyan dolog, amiben nagyon le vagyunk maradva a nyugati
társadalmaktól meg a nyugati gamerektől. Ezeknek a rendezvényeknek az (vagy legalábbis
az kéne, legyen) a célja, hogy olyanokkal is megismertesse ezt, akik nincsenek ebben annyira
benne. Nyilván rendezvénye válogatja, vannak hardcoreabb rendezvények, de van ez is meg
nyílnak olyan központok is, amiknek az a célja, hogy oktasson vagy felkészítsen embereket és
kinyissa ezt a világot. Úgyhogy én úgy gondolom, hogy érdemes ezekre eljönni, én csak
pozitív tapasztalatokkal távoztam eddig.

Hogy látod az E-sport jövőjét?
Én biztos vagyok benne, hogy nem fog most már eltűnni egyik napról a másikra, egy nagyon
sok milliárd dolláros üzletté nőtte ki magát és látszik, hogy a fiatalokat sokkal könnyebb
megszólítani az e-sporton keresztül, mint a legtöbb hagyományos mozgásformán keresztül.
Ez nem feltétlen kell, hogy baj legyen, itt is kell egy összhang és nekünk, akik ilyen rendezvényeket
csinálunk, sem az a célunk, hogy ne focizni menjen ki a gyerek, hanem otthon LOL-ozzon. Itt is, az e-sport
Centerben lesz pl. olyan, hogy az itt lévő fitness központtal együtt közös oktatás, hogy ha
ide van bérleted, akkor oda fél áron vehetsz. És az a jó, hogyha ezt mindenki így fogja fel.
Az olimpia kapcsán azt mondták, hogy egyelőre biztos nem működhet a dolog, mert erőszakos
videojátékok meg stb. Meglátjuk, hogy ez mennyire fog megváltozni. Szerintem idővel
mindenki rá fog eszmélni, hogy igenis megéri, hogy legyen
a Manchester Unitednek meg a Schalkének e-sport csapata, mert ez érdekli a fiatalokat. Látszik,
hogy ezt egyre több helyen veszik komolyan és támogatják is állami szinten. Hogy milyen
módon, az már más kérdés, ebbe ne feltétlen menjünk bele. De úgy gondolom, hogy ha ez
értő kezekben van, akkor jó irányba mehet.

 

Kovács Marci

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerszubkulturabudapesten.blog.hu/api/trackback/id/tr7914822896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása