Mielőtt mélyebben elemeznénk a gamerek fanbázisát, nem árt, ha elsősorban tisztázzuk magának a szónak a jelentését.
Fannak számít az, aki egy adott dologért, személyért rajong. Nem csak szereti, hanem mélyebb odafigyeléssel is követi az adott személy tevékenységeit, vagy az átlagosnál nagyobb tudással rendelkezik az adott dologról. Az összetett angol fan+kingdom (rajongó+királyság) szavakból áll össze, ezzel utalva arra, hogy egy nagyobb tömeget fog át. Egyrészt magában rejti azon személyek csoportosulását, akik ugyanazért rajonganak, valamint magába foglal minden olyan tevékenységet, amit hétköznapiasan csak rajongói hóbortként/ jelenségként említenénk. Így ide tartozik a fanfiction (fanok által írt történetek), fanart (rajongók által készített rajzok), a cosplay (adott személynek/karakternek való beöltözés).
A kutatás során azt figyeltük meg, hogy egyes játékok köré kiépültek a fandomok. Így például az Overwatch-ot kedvelők nem csak a játék közben chatelnek egymással, hanem azon kívül is tartják egymással a kapcsolatot fórumokon, közösség médiai platformokon. Mindamellett vannak honlapok is, melyek segítik a játékhoz tartozó világ terjesztését. Mintha online Fanmagazinok lennének, mivel elsősorban a rajongóknak szól, értük van.
A játékban feltűnő karakterek és történetek inspirálóan hatnak a rajongókra, akik közkedvelten öltöznek be kedvenceikre és vonulnak fel Conokon, rendezvényeken. Ilyenkor igyekeznek teljesen átszellemülni és a lehető legtökéletesebb képmást alkotni. Esetleg Live Actionök formájában a játékban feltűnő meghatározó jeleneteket még elő is adják élőben, mintha egy színházi darab lenne. A fanartok kérdése egészen megosztó tud lenni magában a fandomon belül is. Ugyanis a művészek által készített alkotásokban a játék készítőihez tartozó egyéneket/világokat vetítik papírra. Ez ugyan kreativitásról tanúskodik, valamint hozzájárul ahhoz is, hogy mondjuk az Overwatchot népszerűsítse – mégis, a szerzői jogok körében érdekes kérdéseket vet fel. Ez igazán cég függő, hogy mégis mit enged meg a rajongóknak, mivel vannak olyanok. akik kifejezetten örülnek ennek, míg mások már perrel fenyegetőznek.
Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy a nagy befolyással rendelkező streamereknek és e-sportolóknak is van követő bázisuk. A rajongók általában úgy tekintenek az adott személyre, mint egy példaképre. Különböző fantalálkozó segíti azt, hogy kialakuljon egy mélyebb kapcsolat követő és követett között. Ennek következtében a fanok sokkal emberibbnek érzik azt a személyt, akit csak a képernyőn keresztül látnak, és sokkal jobban úgy tekintenek rá, mint egy „barátra/haverra”, sem mint egy idegenre. A posztoknak, a youtubenak és a közösségi médiának köszönhetően a streamerek állandóan elérhetőek, ami hozzájárul ahhoz, hogy a fanbázis felépüljön szinte a semmiből. Szépen, lassan a streamerek és a sportolók influencerekké válnak, kik képesek mások véleményét befolyásolni. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy van egy kölcsönös reakció a két „fél” között. A fanbase ugyanúgy hat az adott streamerre/sprotolóra mint ő rájuk.
Ha valakinek sikerül egy biztos követő tábort kiépítenie, akkor számíthat rá, hogy ez a csoport hűséges támogatója lesz. Ez a szponzorok, hirdetők számára nagyon fontos, hisz üzletet lát benne. A fandom egyaránt fizetői közönséggé is válik. Emiatt a sell-out jelenség veszélyesen lebeg a levegőben, hiszen egy-egy tranzakció akár rosszul is végződhet. Ha valaki teljesen eladja magát másoknak azáltal, hogy egyre jobban eltávolodik a gamer közösségtől (főként tetteivel), azzal elveszítheti a rajongó táborát és akár a karrierjébe is kerülhet. Emiatt óvatosan kell bánni a szponzorokkal és azzal, hogy az egyén milyen rendezvényen vesz részt.
Ezekből kifolyólag láthatjuk, hogy a nagyobb közösségen belül is vannak kisebb csoportok, akik képesek megkülönböztetni magukat. Mégis, beszélhetünk egységes gamer fandomról? Véleményem szerint igen, mivel a videó játékok iránti szeretet következtében kialakultak olyan sajátságos jegyek, amik a fandomhoz tartozókra vonatkozik egyedül. Ezt a tudatot erősíti minden olyan esemény és rendezvény, ami az e-sport köré épül. Az online tér mellett az offline tér is hasonló erővel bír, összefogja a rajongókat és biztosít számukra egy olyan érzelmi megnyugvást, ami segíti őket abban, hogy kiélvezzék rajongásukat a házuk falain kívül is.
Ha valaki fandomhoz tartozik, azáltal egy közösség része lesz, mely nyomot hagy identitásán, mindamellett, hogy meghatározóan bír az egyén fejlődésére is.
L.A